Internetes játékok és az Xbox

A mai gyerekek jellemzően már 5-6 éves korukban a monitor elé ülnek. Egyrészt azért, mert megkapják az első számítógépüket, másrészt pedig azért, mert néhol már az óvodában, de legkésőbb az iskolában rendszeresen használják a foglalkozásokon és tanórákon. Könnyű belátni, hogy a mértékletes használat általában csak addig tart, ameddig a gyerekek hozzá nem jutnak az első komolyabb játékprogramjukhoz, vagy meg nem ismerkednek az internet által nyújtott korlátlan lehetőségekkel. Ezt követően a korábbi – ritkának számító – használat egyre gyakoribb lesz, és hosszútávon olyan függőséggé alakulhat, amely napi szinten 4-5 órán keresztül tart, a szülő pedig azt veszi észre, hogy más szinte már nem is érdekli gyermekét.

Xbox

Játszani is csak mértékkel?

“....vannak igazán jó, logikai-, vagy a tanulást segítő-, illetve stratégiai jellegű játékok, de itt is fellelhetők az erőszakos és a gyermekeink személyiségére káros hatással lévő programok.”

Mindez attól is függ, hogy hol, mivel és mennyit játszunk. Ma már rengeteg játék érhető el a világhálón, böngészőn keresztül, amelyekkel az online térben játszhatunk virtuális és hús-vér személyek ellen egyaránt. Köztük vannak igazán jó, logikai vagy a tanulást segítő, illetve stratégiai jellegű játékok, de itt is fellelhetők az erőszakos és a gyermekek személyiségére káros hatással lévő programok. Az online játékok a megfelelő szülői kontroll nélkül hamar függőséget okozhatnak, ezáltal rengeteg hasznos időt rabolhatnak el gyermekeinktől. A mértéktelen számítógéphasználattal a gyermekek társas viszonyai módosulhatnak, kapcsolataik szűkülhetnek, illetve lekorlátozódhatnak a webes csevegőpartnerre, vagy a játékostársak körére. A monitor előtt töltött időnek következményeként szemük, testtartásuk folyamatosan romolhat, és mindez hosszútávon jelentős egészségkárosodáshoz, azon belül pedig fizikai és pszichés problémákhoz vezethet.

Van megoldás?

Egyes játékkonzol-kiegészítők, mint például az Xbox játékkonzol Kinect mozgásérzékelő szenzorának használatával ezt káros hatást, ha teljesen megszüntetni nem is, de enyhíteni azért lehet. Ugyanis számos, ehhez a kiegészítőhöz készült játékhoz már kontroller sem kell, mivel saját testünk válik azzá. Az Invitel számos korábbi lakossági szolgáltatáscsomagjához is kínált, Kinect érzékelővel ellátott Xbox játékkonzol bámulatosan újszerű, forradalmi módon kelti életre a játékokat és más szórakoztató tartalmakat, és a szórakozás mellett a mozgást helyezi a középpontba. Ennek köszönhetően gyermekeink számos olyan játék, illetve program közül válogathatnak, amely kimozdítja őket a fotelból.

Azonban ne kergessünk hiú ábrándokat, a különféle mozgást igénylő kalandjátékok és a sport, illetve tánc témájú programok ellenére az Xbox sem helyettesítheti a szabadtéri, friss levegőn végzett sportolást, például a kerékpározást, a futballt, az úszást, vagy a síelést.

Hasznos kontroll

Az Xbox játékkonzolhoz a tavalyi évben jelent meg a SmartGlass nevezetű szolgáltatás, amely a táblagépeket és a telefonokat képes összekötni az alapgéppel, és azokat másodlagos kijelzőként bevonja a játékba. Az Xbox SmartGlass egy Android, iPhone és Windows Phone készülékeken elérhető alkalmazás, amelynek segítségével távolról is el tudjuk érni a bekapcsolt Xbox-unkat. Így a szülők – számos egyéb lehetőség mellett – azt is ellenőrizhetik távolról is, hogy a gyermekük éppen mivel játszik otthon.